Beskattning av personaloptioner 2017-01-26 Nyckelpersoner i ett bolag får ofta aktieoptioner som en del av sitt ersättningspaket. Personaloptioner ger arbetstagaren rätt, men inte skyldighet, att köpa aktier i bolaget till ett fast pris på ett angivet datum eller under ett visst tidsintervall. När optionerna beviljas är det vanligtvis begränsningar när de kan utnyttjas eller när det förvärvade beståndet kan säljas eller det kan föreligga en risk för förverkande av det förvärvade lagret tills arbetstagaren uppfyller vissa villkor, såsom att arbeta för arbetsgivaren ett visst antal år. När alla restriktioner eller risk för förverkande avlägsnas, sägs att alternativen eller det förvärvade lagret är upptagna. vilket innebär att arbetstagaren har en oåterkallelig rätt till egendomen. Hur optionerna beskattas beror på vilken typ av alternativ de är, om det fanns en rabatt när optionerna beviljades och tidsintervall mellan optionsbidragsdatum, utövningsdatum och lagerförsäljningsdatum. En nackdel med att kompensera anställda med aktieoptioner snarare än med begränsat lager är dock att optioner kan förlora betydande värde innan de blir etablerade. Begränsat lager. Å andra sidan kommer alltid att ha något värde om inte verksamheten blir finansiellt insolvent. Det finns tre nyckelhändelser för att kompensera en anställd med optionsrätter: Teckningsoptionen beviljas, vid vilken tidpunkt arbetstagaren betalar optionspriset för att få bidraget eller tar emot det som en fördel av anställning måste arbetstagaren ha möjlighet att välja en viss period tills den kan utövas, då får arbetstagaren beståndet då den anställde säljer beståndet och skillnaden mellan försäljningsvinsterna och kostnaden för förvärv av aktieoptionerna är de anställdas vinst. Skattelagen skiljer mellan lagstadgade alternativ. som måste följa IRC 421-424. och inkluderar incitamentoptioner (ISO) och optioner som köpts i enlighet med en personalpopulationsköp (ESPP) och icke-statuterade alternativ. som inte omfattas av dessa föreskrifter, men i stället är föremål för en mindre gynnsam skattbehandling av IRC 83. Lagstadgade optioner Lagstadgade optioner erhåller förmånlig skattebehandling. Om vissa innehavsregler följs, utgår anställda inte med regelbunden inkomstskatt, antingen när optionen beviljas eller när den utövas, och eventuella vinster behandlas som realisationsvinster snarare än som vanligt inkomst. Om emitterade optioner utövas, då sprids alternativet. som är lika med det utövade aktiekurset minus optionspriset, måste redovisas som en positiv justering till alternativ minimiskatt (AMT) om den hålls utöver slutet av skatteåret. AMT-ansvar behöver inte rapporteras om aktien är såld före räkenskapsårets slut eftersom den då måste redovisas som skattepliktig inkomst enligt det vanliga skattesystemet. Alternativ Spridning Verkligt Marknadsvärde av Aktie Vid Utövad Alternativ Pris AMT Justeringsexempel Din arbetsgivare ger dig ett incitamentsprogram för att köpa 100 aktier av bolagets aktie till sitt marknadsvärde (FMV) på 9 a aktie: 1 år senare utövar du optionen när aktierna FMV är 14 en aktie 2 år senare, när aktierna FMV är 16 en aktie. dina rättigheter till beståndet blir etablerade. Följaktligen är din AMT-anpassning, rapporterad på Form 6251, ökad med 1600 900 700. ISO-skatter beskattas generellt när det köpta varan säljs. ISOs beskattas inte när de beviljas eller när de utövas. För att ISOs ska kunna omfattas av skattebestämmelserna som lagstadgade optionsoptioner måste de kunna utnyttjas inom 10 år från tilldelningsdatumet och optionspriset måste åtminstone motsvara det lagliga marknadsvärdet på aktierna när de beviljas. Om det sammanlagda verkliga marknadsvärdet för det bestånd som kan förvärvas genom att utöva ISO: er när övningsbegränsningen har tagits bort för 1: e gången under ett skatteår överstiger 100 000, behandlas överskottet som icke-statuterade aktieoptioner. Om arbetstagaren lämnar bolaget måste ISO utövas inom 3 månader efter anställningsuppläggningen, annars beskattas inkomsten som icke-statuterade optioner. För att bli behandlad som ISOs måste följande krav uppfyllas: ISOs måste beviljas enligt en plan som antagits av bolaget och godkänts av aktieägarna det totala antalet aktier och de anställda som kan få optionerna måste anges. Planen måste godkännas av aktieägare inom 12 månader, antingen före eller efter det att en sådan plan antas, alternativ måste beviljas inom 10 år från det tidigare av antingen planens antagande eller godkännandedatum alternativen måste kunna utnyttjas inom 10 år från tilldelningsdagen kan optionspriset inte vara mindre än det marknadsmässiga marknadsvärdet av beståndet när de beviljas optionerna inte kan överföras, förutom på grund av dödsfallets död, kan optionerna endast utövas av arbetstagaren arbetstagaren vid tidpunkten för bidraget, får inte äga mer än 10 av totalt sammanlagt rösträtt för alla klasser av lager av arbetsgivarföretaget eller dess moderbolag eller dotterbolag. Optionsinnehavaren ska få kopia B i formulär 3921, Utövande av ett incitamentoptionsalternativ enligt avsnitt 422 (b) från bolaget när ISO utövas och visar följande information: Datum för tilldelningsdatum för lösenpris per aktie rättvis marknadsvärde per aktie på övningsdatum Antal förvärvade aktier när option utövades Kopia A i Form 3921 går till IRS. Informationen i denna blankett ska användas för att beräkna vinst när aktierna säljs eller för att beräkna AMT-justeringen, om tillämpligt. Regler för innehavsperiod En långsiktig realisationsvinst eller - förlust kan endast hämtas på beståndet om lagret hålls i minst 2 år efter det att ISO beviljades och minst 1 år efter utnyttjandet av optionen. Dessa regler om innehavsperiod anses vara nöjda om en tidigare försäljning motiverades för att uppfylla kraven på intressekonflikter. Om innehavsperiodstestet inte var uppfyllt behandlas vinsten på börsförsäljningen som en normal löneinkomst som är lika med optionsräntan: Ordinarie löneinkomstoption Utnyttjandeprisoptionsbidragskurs Skattebasen för aktien ökar med vilket belopp som helst som behandlades som löner. Exempel Holding Period Regler 12 mars, år 1: Din arbetsgivare ger dig en ISO för att köpa 100 aktier av aktier på sin FMV på 10 per aktie. 6 januari, år 2: Du utnyttjar alternativet när aktierna FMV var 12 per aktie. 26 januari, år 3: Du säljer beståndet för 15 en aktie. Även om du innehöll beståndet i mer än ett år, behöll du inte det i minst 2 år från tilldelningsdatumet. I försäljningsåret måste du anmäla skillnaden mellan optionspriset på 10 per aktie och lösenpriset på 12 per aktie som lönen resten är realisationsvinst: Försäljningspris (15 100 aktier): Anställda Aktieinköp Arbetstagarlager Köpplaner (ESPP) är skriftliga aktieägare godkända planer där anställda beviljas optioner för att köpa aktier i arbetsgivarlagret eller dess moderbolag eller dotterbolag. Behandlas enligt lagstadgade optionsregler: Inga anställda kan ges till anställda som äger mer än 5 av arbetsgivarens aktieinnehav eller arbetsgivarens förälder eller dotterbolag. Alla heltidsanställda måste ingå utom för personer med mindre än 2 års anställnings, deltid eller säsongsarbetare. Planen måste vara icke-diskriminerande men den mängd aktier som en anställd kan köpa kan vara baserad på ersättningen från anställda. Ingen anställd får ha rätt att köpa mer än 25 000 aktier per år baserat på aktiekursen när optionen beviljas. Optionspriset får inte vara mindre än 85 av det lägsta av: det marknadsmässiga marknadsvärdet på aktien när optionen beviljas eller det verkliga marknadsvärdet på aktiebeställningen när optionen utövas. Alternativet måste utövas inom 27 månader från tilldelningsdagen eller 5 år om optionspriset är baserat på aktiens marknadsvärde när optionen beviljas. Arbetstagaren måste vara anställd kontinuerligt från tilldelningsdatumet till 3 månader före utövandet. Om arbetstagaren köpte alternativet till ett lägre pris än det verkliga marknadsvärdet på beståndet på dagen för beviljandet, får rabattbeloppet, som inte är större än 15, behandlas som ordinarie löneinkomst. Aktieköp enligt en ESPP omfattas av samma innehavsregler som för ISO. Skatt behöver inte betalas tills lagret säljs och vinsten minus det belopp som behandlas som löner behandlas som realisationsvinst. Om aktien säljs med förlust är det en kapitalförlust. Om innehavsperioder inte är uppfyllda, redovisar arbetstagaren ordinarie inkomster då den minsta av försäljningen fortskrider eller det verkliga marknadsvärdet vid anställdens död minus optionspriset eller det verkliga marknadsvärdet på aktierna när optionen beviljades minus optionen pris. Om arbetstagaren utnyttjar ett alternativ som beviljas enligt en ESPP, ska han få blanketten 3922, överlåtelse av förvärvad aktie genom en personalinköpskarta enligt avsnitt 423 c efter skattens slut. ESPP Exempel Du betalar 10 per aktie för ett alternativ att köpa 1000 aktier av aktiebeståndet när aktiens marknadsvärde var 11. Ett år senare utövar du möjligheten när aktiens marknadsvärde var 15 000. 2 år senare säljer du aktien för 20 000. Eftersom du köpte alternativet med en rabatt på 11 10 1 per aktie, behandlas 1000 av din vinst som löner under köpoptionsåret, resten behandlas som en långfristig realisationsvinst på 20 000 11 000 9000 under året för aktieförsäljning. Om du emellertid inte hade uppfyllt reglerna för innehavsperioden skulle 15 000 10 000 1000 4000 betraktas som löner och din långsiktiga realisationsvinst skulle bara vara 20 000 15 000 5000. Icke-statuterade optionsoptioner Icke-statuterade aktieoptioner (även ovaliserade aktieoptioner) är föremål för mindre gynnsam skattebehandling enligt IRC 83. Under vissa omständigheter kan det betraktas som icke-kvalificerad uppskjuten ersättning enligt § 409A om lösenpriset är mindre än det underliggande börsvärdet när optionen beviljas. Om teckningsoptionen har ett lätt uppskattat verkligt marknadsvärde, då: Ordinarie löneinkomst (Fair Market Value of Options Option Price Paid) Antal aktier En icke-statutär option har ett lätt uppskattat verkligt marknadsvärde om: optionen är överlåtbar kan alternativet vara utövas när det beviljas där finns inga villkor eller restriktioner som skulle påverka detta verkliga marknadsvärde och värdet av optionsrätten är lätt att fastställa. I de flesta fall kommer ett alternativ inte att ha ett lätt uppskattat verkligt marknadsvärde om det inte handlas på en offentlig utbyte, och eftersom personaloptioner aldrig handlas på offentliga börser, kommer de nästan aldrig att ha ett lättvisbart marknadsvärde. Beräknade optioner utan fastställd FMV beskattas som ordinarie intäkter under året som optionen utövas: Ordinarie löneinkomst (Utnyttjandeprisoption Pris Betald) Antal Aktier Om beståndet inte är beräknat, är intäkterna uppskjuten till det år som stock västar. Under vinståret beskattas vinster som vanlig löneinkomst som motsvarar aktiens värde från intjänandedagen minus det betalda beloppet, även om skattebetalaren håller på lagret. Ordinarie löneinkomst (Aktie FMV på Förfallodatum Option Pris Betald) Antal Aktier Vanlig löneinkomst är föremål för både inkomst - och anställningsskatt. vinsten som redovisas som löneinkomst läggs till i lagerets skattegrundlag: Skattebas av aktieoption Prisbetalad vinst Redovisad som intäkter Efter det att börsen säljs, behandlas eventuell vinst eller förlust som en realisationsvinst eller förlust: Kapitalförbättring eller förlust Lagerförsäljning Intäkter Skatt Baserat på aktier Icke-statuterade optioner kan beviljas utöver incitamentsprogramoptioner. Till skillnad från ISOs, finns det ingen begränsning av antalet icke-statuterade aktieoptioner som kan beviljas eftersom de inte erhåller gynnsam skattebehandling. Sekretesspolicy För denna fråga Cookies används för att personifiera innehåll och annonser, för att tillhandahålla sociala medier och för att analysera trafik. Information delas också om din användning av denna webbplats med våra sociala medier, annonsörer och analytikapartners. Detaljer, inklusive opt-out-alternativ, finns i sekretesspolicyen. Skicka e-post till thismatter för förslag och kommentarer Var noga med att inkludera orden ingen spam i ämnet. Om du inte inkluderar orden kommer e-posten att raderas automatiskt. Information tillhandahålls som är och enbart för utbildning, inte för handelsändamål eller professionell rådgivning. Upphovsrätt kopia 1982 - 2017 av William C. Spaulding GoogleEmployee-fördelar för den pågående arbetskraften (Portfölj 399) ALDEN J. BIANCHI Alden J. Bianchi, B. S. Worcester Polytechnic Institute (1974) J. D. Suffolk Law School (1978) LL. M. Georgetown Law Center (1979) LL. M. (skat), Boston University School of Law (1984) Personalförmåner Kommittén för American Bar Association Skatteavdelningen Massachusetts Bar (1978), Illinois och District of Columbia Bars (1979). INNEHÅLLSFÖRTECKNING I. Arbetstagarklassificering och arbetskraftsstyrka 1. Framväxten av den tillfälliga arbetskraften. B. Översikt över arbetstagarklassificering C. Kontingentarbetare och alternativa anställningsarrangemang 1. Oberoende entreprenörer 2. Hyrda anställda 3. Arbetstagare i arbetetDa arbetare 4. TempsAgency Tillfälliga anställda 5. Kontraktsanställda företag 6. Professionella arbetsgivarorganisationer (PEO) 10. Kontraktsanställda och tekniska arbetstagare 11. Leverantörsordningar 13. Deltid, säsongs - och tillfälligt anställda D. Mätning av omfattning och omfattning av den pågående arbetskraften 2 . Institutionen för Arbetsrådgivande rådet 3. 1999 EBRI-studien 4. 2000 GAO-studien E. Kommande reglerande utmaningar II. Anställningsstatus - Gemensam lag Medarbetare v. Oberoende Entreprenör A. Grundläggande Begrepp 1. Fastställande av Anställd 2. Gemensam Juridikbyrå Test 3. Ekonomisk Verklighetstest 4. Hybridtest B. Kod och Multifaktortest 1. Intäktsordning 87-41 - Tjugo faktorer 2. IRS-utbildningsriktlinjer 3. Undantag i kod III. Täckning av anställda enligt anställningsplanerna A. Deltagarrättigheter enligt ERISA vs. Skattekvalificering enligt kod B. Skattekvalificering - Pension, vinstdelning och aktiebonusplaner 1. Konsekvenser av inkluderande oberoende entreprenörer a. Manipulering av plantäckning b. Försäkringsagenten fall c. Allstate NOA Settlement d. Privata brevreferenser 9546018 - Omklassificerade arbetstagare 2. Konsekvenser av att inte omfatta en försäkrad anställd 3. Microsoft-fallet b. Domstolen c. Den nionde kretsen d. Placeraren klass e. Förlikningen 4. Retroaktiv omklassificering av arbetstagare a. 1999 Utlämnad TAM b. 2000 Utlämnad TAM c. De olösta frågorna 5. Uteslutning av obehöriga anställningsklasser a. Fall som leder till en privat rätt till handlingssätt (1) Crouch v. Mo-Kan Järnarbetare Välfärdsfonden (2) Renda v. Adam Medrum och Anderson Co. b. Senare ärenden - Ingen privat handlingsrätt (1) Abraham v. Exxon Corp. (2) Capital Cities ABC, Inc. v. Ratcliff (3) Clark v. EI DuPont de Nemours Co. (4) Bronk mot Bergstaterna Telefon Telegraph , Inc. (5) Trombetta v. Cragin Federal Bank for Savings Anställdas aktieägareplan C. Skatteskyddade Annuitetsarrangemang D. Icke-kvalificerade planer för uppskjuten ersättning E. Välfärds - och Fringe-förmånsplaner 1. Gruppterminen Livförsäkring Köpt för Anställda (79) 2. Belopp som mottagits under olycks - och hälsoplaner (105) och Arbetsgivarens bidrag till olycks - och hälsoplaner (106) a. Försäkrade planer b. Självförsäkrade planer 3. Kafeteriaplaner (125) 4. Utbildningsassistansprogram (127) 5. Sjukvårdsassistansprogram (129) 6. Adoptionshjälpprogram (137) 7. Frivilliga anställda Förmånsföreningar 8. Non-Section 6039D Fringe Benefits med icke-diskrimineringsstandarder a. (Qualified) Achievement Awards - 74 (c) och 274 (j) b. Arbetsgivare-Operated Eating Facilities - 132 (e) (2) c. Kvalificerade arbetstagarrabatter - 132 (a) (2) d. Inga extra kostnadstjänster - 132 (b) e. Kvalificerade utbildningssänkningsprogram - 117 (d) f. Athletic Facilities - 132 (j) (4) 9. Non-Section 6039D Fringe Benefits utan Nondiscrimination Standards a. (Non-Qualified) Achievement Awards - 74 (c) och 274 (j) b. De minimis Fringe Benefits - 132 (a) (4) c. Måltider och logi inredda för arbetsgivarens bekvämlighet - 119 d. Flyttningsutgifterna - 132 (a) (6) e. Transportförmåner - 132 (a) (5) f. Arbetsvillkor Fringe Benefits - 132 (a) (3) IV. Särskilda planomfattningsfrågor och problem A. Hyrda anställda 2. Antecedents of the Leased Employee Rules - The Kiddie and Garland Cases a. Utvecklingen av 414 (n) c. Intäktering 75-41 d. Evolution Standard (1) Burrey mot Stilla havet Gas och Electric Co. (2) Wolf v. Coca Cola Company e. Planering av utarbetande frågor 3. Time-out-klausuler B. Professionella arbetsgivarorganisationer 1. Gemensam lagstiftning Läran om medarbetande 2. TAM 199918056 3. PEO-industrin och sambeskattning 4. PEOs och (lagstadgade) hyrda anställda 5. PEO-underhåll av anställningsplaner b. Mottagare Plan C. Post-Employment Consulting Conundrum D. Den olycksfallande Multipla Arbetsgivarens Välfärd Arrangemang E. Anställda av Partnerskap och LLCs 1. Anställningsstatus för LLC Medlemmar 2. Skattekvalificerade Planer och Kassa - eller Uppskjutna Arrangemang 3. Välfärd och Fringe Förmåner F. Deltid, säsongsmedarbetare och tillfälliga anställda 1. Indirekta ålders - och servicekrav 2. Antal timmar jämfört med förfluten tid G. AvtalsanställdaTechnical Workers H. Anställda förmånsplaner för joint ventures V. Täckning av anställda enligt lagerbaserad och incitamentplaner A. Icke-statuterade aktieoptioner B. Incentive Stock Options Under Kod 422 C. Avsnitt 423 Planer VI. ERISA Fiduciary Standards and Contingent Workers A. Time WarnerDOL Litigation B. Andra Misclassification Cases Under ERISA Alla Bloomberg BNA-avhandlingar finns tillgängliga i stående ordning vilket garanterar att du alltid får den senaste utgåvan av boken eller tillägget av titeln du beställt från Bloomberg BNAs bokfördelning. Så snart ett nytt tillägg eller en utgåva publiceras (vanligtvis årligen) för en titel som du tidigare köpt och begärde att ställas på stående beställning, skickar du den till dig för att granska i 30 dagar utan skyldighet. Under den här perioden kan du antingen (a) hedra fakturan och få 5 rabatt (förutom eventuella andra rabatter du kan kvalificera dig för) utöver uppdateringens löpande pris plus frakt och hantering eller (b) returnera bok (er), i vilket fall kommer din faktura att avbrytas vid mottagandet av boken / bokarna. Ring oss för en förbetald UPS-etikett för din retur. Det är så enkelt och enkelt som det. Viktigast av allt innebär stående order att du aldrig behöver oroa dig för att informationen du är beroende av är aktuell. Och du kan när som helst avbryta stående beställningar genom att kontakta oss på 1.800.960.1220 eller genom att skicka ett mail till booksbna. Ställ mig på stående beställning till ett 5 rabatt på listpriset för alla framtida uppdateringar, förutom eventuella andra rabatter jag kan ha kvalitet för. (Retur inom 30 dagar.) Meddela mig när uppdateringar är tillgängliga (Ingen stående beställning kommer att skapas). Denna Bloomberg BNA-rapport finns tillgänglig på stående beställning, vilket garanterar att du alla kommer att få den senaste utgåvan. Denna rapport uppdateras årligen och vi skickar dig den senaste utgåvan när den har publicerats. Genom att anmäla dig till stående beställning kommer du aldrig att behöva oroa dig för aktuell information. Och du kan när som helst avbryta stående beställningar genom att kontakta oss på 1.800.372.1033, alternativ 5, eller genom att skicka oss ett mail till researchbna. Ställ mig på stående ordning Meddela mig när nya utgåvor är tillgängliga (ingen stående beställning kommer att skapas) RESULTATER FÖR HALVÅRÅRET HALVÅRESULTAT FÖR 26 WEEKS AVSLUTAT 30 OKTOBER 2016 EN ROBUST AFFÄRSMODELL LEVERANS RESULTAT Konvivialitet Plc (Konvivialitet, Företaget eller Group), Storbritanniens ledande oberoende grossist och distributör av alkohol och impulser som betjänar konsumenter genom sina franchiseaffärer och genom gästfrihet och mattjänst, meddelar sina resultat under 26 veckor till 30 oktober 2016 (H1 FY16: 27 veckor till 1 november 2015) . Koncernens finansiella höjdpunkter 183160160160160160 Intäkter upp 211 till 163782,5m (H1 FY16: 163252,0m) 183160160160160160 Bruttomarginalen upp 2,5 poäng till 12,5 (H1 FY16: 10,0) 183160160160160160 Resultat före skatt upp 285 till 1637,4m (H1 FY16: förlust 1634,0m) 183160160160160160 Justerad EBITDA 1 upp 252 till 16322,9m (H1 FY16: 1636,5m) 183160160160160160 Justerat resultat före skatt 2 upp 295 till 16315,4m (H1 FY16: 1633,9m) 183160160160160160 Justerad helt utspädd EPS 3 upp 142 till 9,2 pence (H1 FY16: 3.8 pence) 183160160160160160 Gratis kassaflöde 4 förbättrades 18 till ett utflöde på 1639.2m (H1 FY16: utflöde 16311.2m) 183160160160160160 Nettoskuld vid 163138,4m är 1,2 under proforma nettoskuld 5 vid 1 november 2015 av 163140.1m 183160160160160160 Hävstångseffekten ligger bekvämt under Justerad EBITDA-banköverenskommelse om 2,50x vid 2,19x 183160160160160160 Interimsutdelning upp till 100 till 4,2 pence (H1 FY16: Delutdelning 2,1 pence), vilket för närvarande förväntas utgöra cirka en tredjedel av det förväntade hela året divi dend 183160160160160160 Försäljning 4,4 över motsvarande tidigare period 6 med vardera affärsenhetens handel väl 183160160160160160 Genomfört kompletterande förvärv av Bibendum PLB Group 183160160160160160 Framgångsrik integration av strategiska förvärv före plan och på spår för att leverera angivna synergier på 1636m i FY17 183160160160160160 Förstärkt Plc Board med möten av Jennifer Laing, Mark Aylwin och David Robinson 183160160160160160 Antal försäljningar under perioden ökade 1,5 och försäljningen per uttag ökade 3,8 183160160160160160 Antal Bibendum kunder som köper alla produktkategorier har ökat 100 (H1 FY17 10 H1 FY16 5) 183160160160160160 Ingår i en tvåårigt leveransavtal med Palmer och Harvey för att ge lägre volym öl, viner och spritdrycker, som i sin tur kommer att förse gruppen med tobaksvaror direktivitetsvikt 183160160160160160 5,2 ökning av omsättningen jämfört med motsvarande tidigare period 6 160 183160160160160160 1,5 ökning av outle ts levererad 183160160160160160 3,8 ökning av intäkter per uttag Konvivialitet Retail Highlights 183160160160160160 2,5 ökning i omsättningen jämfört med motsvarande tidigare period 6 160 183160160160160160 Franchisetagare som för liknande 7 detaljhandeln ner 1,7 (H1 FY16: ner 1,7) 183160160160160160 Franchiseemarginal upp 1,8 Konvivialitet Handelshöjdpunkter 183160160160160160 5.1 Försäljningsökning jämfört med motsvarande tidigare period 6 160 183160160160160160 47 Ökning av evenemangsförsäljning 183160160160160160 Utnämnda agenter för ett antal nyckelmärken inklusive Santa Rita och Luis Felipe Edwards 183160160160160160 6,1 ökning av koncernens försäljning i november och december 183160160160160160 2,1 ökning av detaljhandeln som för 7 försäljningar för de 6 veckorna som slutade 1 januari 2017, säger Diana Hunter, Chief Executive Officer of Conviviality: Dessa starka resultat visar vår konkurrenskraft, den breda kundbas vi har utvecklat och den robusta karaktären hos Conviviality som Storbritanniens ledande drycker gro esaler, distributör och lösningsleverantör till våra kunder. Vi har framgångsrikt omstrukturerat för att skapa tre affärsenheter Conviviality Direct, Conviviality Retail och Conviviality Trading. Var och en ger våra kunder och franchisetagare ett oöverträffat utbud, expert service och råd för att möta deras kundbehov samtidigt som våra leverantörer får oöverträffad tillgång till marknadsledningar över båda på och av handeln. De senaste förvärven har resulterat i att Conviviality är väl positionerad på sin marknad med en robust affärsmodell som ger unik positionering för sina leverantörer och kunder. Vi är också glada att rapportera att koncernen fortsätter att handla i linje med förväntningarna för helåret. Det kommer att finnas en presentation för analytiker på FTI Consulting (200 Aldersgate, EC1A 4HD) kontor klockan 9.30 i dag, den 30 januari 2017. 1 Justerad EBITDA beräknas som vinst före skatt på 1637.434.000 (H1 FY16: förlust på 1634.023.000), vilket ger tillbaka nettoräntan 1632.643.000 (H1 FY16: 163346000), avskrivningar på 1632.299.000 (H1 FY16: 1631 , 311 000), amortering av 1636 255 000 (H1 FY16: 163650 000), exceptionella poster på 1633 699 000 (H1 FY16: 1637 344 000) och delade baserade betalningsavgifter160of 1631 259 000 (H1 FY16: 163766 000) och justering för rörelserelaterade rörelseresultat på valutaderivat 163673 000 (H1 FY16: 163122000)). De senaste 12 månaderna justerade EBITDA som används i hävstångsberäkning för bankavtal är en rullande senaste 12 månaders EBITDA inklusive resultatet av alla nuvarande enheter förutsatt att de var en del av koncernen under hela 12 månadersperioden. 2 Justerat resultat före skatt beräknas som resultat före skatt på 1637.434.000 (H1 FY16: förlust på 1634.023.000), vilket ger upphov till avskrivningar på immateriella tillgångar som skapats vid förvärven av Matthew Clark, Peppermint och Bibendum PLB på 1635.014.000 (H1 FY16: 163412000), exceptionella poster på 1633.669.000 (H1 FY16: 1637.344.000) och justering för rörelserelaterade rörelseresultat på derivatinstrument på 163673,000 (H1 FY16: 163122000)). 3 Justerat fullt utspätt vinst per aktie tar hänsyn till utspädningseffekten av optionsoptioner. Skillnaden mellan det basala och utspädda genomsnittliga antalet aktier representerar utspädningseffekten av aktieoptioner. Not 15 förenar det vägda genomsnittliga antalet aktier till det utspädda viktade genomsnittliga antalet aktier. 4 Utgående kassaflöde på 1639.282.000 (H1 FY16: 16311.155.000) beräknas som EBITDA 16322.885.000 (H1 FY16: 1636.515.000) minskar rörelsekapitalrörelser (16315.631.000) (H1 FY16: 16313.873.000) ), skattebetalningar 1635.083.000 (H1 FY16: 163958.000), nettoinvesteringar 1638.799.000 (H1 FY16: 1632.671.000) och räntebetalningar 1632.654.000 (H1 FY16: 163168,000). 5 Proforma prestationsåtgärder återställer föregående period för att inkludera effekterna av förvärv, inklusive Matthew Clark, Bibendum PLB Group och Peppermint Events och tillämpas på olika åtgärder inklusive nettoskuld, försäljning, rörelsekapital. 6 Referenser till motsvarande tidigare period och år i år i den främre delen av denna rapport är proforma. 7 Precis som prestationsåtgärder, justera den tidigare perioden på 27 veckor till 26 veckor för att jämföra med den aktuella perioden på 26 veckor. Precis som prestationsåtgärder anpassar sig också för effekterna av engångsavbrott i båda perioderna. 8 Justerad vinst efter skatt beräknas som justerat vinst före skatt med avdrag för skattekostnad beräknad till marginalskattesats. Jag är nöjd med koncernens handelsprestanda under första halvåret samtidigt som jag fullföljde förvärvet av Bibendum PLB Group som ger verksamheten ett kompletterande förslag och stärker ytterligare vår ledande ställning både inom On-Trade och som en centrum för excellens för vin. Koncernen är nu strukturerad i tre affärsenheter: Conviviality Direct, som betjänar On-Trade genom sina Matthew Clark - och Bibendum-propositioner Conviviality Retail, som serverar Off-Trade, som fokuserar på Franchisee-modellen och strategiska partnerskap och Conviviality Trading, som erbjuder varumärkesagentskapskompetens och sourcing till leverantörer och till flera och oberoende återförsäljare. De senaste förvärven och den nya strukturen resulterar i att Conviviality är väl positionerad på sin marknad med en robust affärsmodell som ger en unik positionering med både leverantörer och kunder. Vi har stärkt ledningsgruppen med följande viktiga möten: 183160160160160160 Mark Aylwin gick med i verksamheten i januari 2016 och utsågs därefter till verkställande direktör Conviviality Direct 183160160160160160 James Lousada gick med i verksamheten i juni 2016 som verkställande direktör Conviviality Trading 183160160160160160 David Robinson gick med i verksamheten i juli 2016 som verkställande direktör Conviviality Retail och 183160160160160160 Nigel Basey gick med i verksamheten i mars 2016 som koncernchef för att säkerställa att alla Convivialitys kunder dra nytta av vår omfattande logistikförmåga. Dessutom har vi lagt till erfarenhet av plc-styrelsen med utnämningar av Mark Aylwin och David Robinson som verkställande direktörer och tillägget av Jennifer Laing som vår fjärde oberoende, icke-verkställande direktör. Integrationen av Matthew Clark och Bibendum PLB Group fortsätter att utvecklas bra och vi står kvar före schemat. Viktigt är att vi är på rätt spår för att leverera våra uttalade synergier och lagen fungerar bra tillsammans över hela verksamheten. På styrelsens vägnar vill jag tacka alla som arbetar i vår verksamhet för deras passion, engagemang och kundfokus som har gjort det möjligt att leverera våra förvärv att planera samtidigt som vi levererar underliggande tillväxt över hela verksamheten. Reflektera koncernens framsteg Det är glädjande att tillkännage en 100 ökning av delårsutdelningen till 4,2 pence per aktie, vilket för närvarande förväntas utgöra cirka en tredjedel av den förväntade totala utdelningen. 30 januari 2017 FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE Konvivialitetsgruppsöversikt Som ett resultat av förvärven av Matthew Clark och Bibendum PLB befinner vi oss nu i en oöverträffad position. Över hela Storbritannien har vi tillgång till över 25 000 restauranger, hotell, barer över 700 Franchise-butiker, cirka 400 oberoende specialister och evenemang. Vi serverar stora multipelbutiker från över 10 000 alkoholhushållsapparater från globala tillverkare och varumärkesägare. Den totala koncernens oförändrade proforma intäkter för innevarande räkenskapsår ligger nu över 1631,5 miljarder, vilket understryker vår betydande skala och når över dryckesindustrin. Vi är det enda företaget i vår bransch som har kompetens som spänner över, marknadsföring, branding, merchandising, logistik, leverantörshantering, inköp och teknik med oöverträffad skala och räckvidd över On-Trade och Off-Trades. När vi kopplar samman alla dessa områden i vår verksamhet och utnyttjar våra kunskaper och talang mer effektivt, flyttar vi oss från att vara inte bara grossist och distributör utan också en lösningsleverantör genom att ge tillgång till alla dessa resurser till våra kunder, eftersom de möter komplexiteten och operativa utmaningar på deras marknadsplats. Vårt strategiska mål är att vara drycker och impulssektorer som leder oberoende grossist, distributör och leverantör av lösningar till hotell, restauranger, barer, evenemang och butiker genom att vara den mest kunniga och inspirerande samarbetspartnern för våra kunder. År 2016 införde vi en ny organisationsstruktur och ledarskap med bildandet av våra tre affärsenheter Conviviality Retail ledd av David Robinson, Conviviality Direct ledd av Mark Aylwin och Conviviality Trading ledd av James Lousada. This uniquely connected business model has been purposefully designed to make us stronger and more resilient and to provide the infrastructure to deliver unparalleled customer service today with the opportunity to scale easily as we drive future growth. Each business unit faces the customer with the full back up of our Group support function which helps service the needs of each business unit in the core areas of Finance, Human Resource and critically in Supply Chain and Logistics, a key backbone and increasingly differentiating element of competitive advantage for our business. We have very purposefully lowered our center of gravity to empower our people closest to the customer and provide the support required by the Group to remain agile and efficient. We believe that our determination to ensure our customers and suppliers succeed will continue to further strengthen our market leading position. The market continues to be full of challenges and opportunities and we now have the best platform from which to benefit. We span the entire market across the UK and we are best placed to see trends starting in festivals and cocktail bars, across the retail space and we, more than any business, can provide access to the market to help our suppliers place their products appropriately and to help our customers know what is going to appeal to their consumers. We are rapidly becoming the one stop shop for any customer who sells alcohol or any supplier who wants to reach the right consumers. Due to the acquisitions of Matthew Clark on 7 October 2015, Peppermint on 31 December 2015 and Bibendum PLB Group on 20 May 2016, coupled with strong organic growth, sales grew 211 to 163782.5m (H1 FY16: 163252.0m and adjusted EBITDA 1 increased 252 to 16322.9m (H1 FY16: 1636.5m). Adjusted profit before tax 2 increased by 295 to 16315.4m (H1 FY16: 1633.9m) and fully diluted adjusted earnings per share 3 increased 142 to 9.2 pence (H1 FY16: 3.8 pence). Net debt at 30 October 2016 was 163138.4m (1 May 2016: 16386.1m) reflecting new debt of 16330.0m to fund the acquisition of Bibendum PLB Group coupled with a seasonal increase in net working capital. Net debt was 1631.7m below pro forma net debt 5 at 1 November 2015 and leverage at 30 October 2016 was comfortably below the bank covenant of 2.50x Adjusted EBITDA 1 at 2.19x. Business Unit Highlights: We have made excellent progress with the integration of Matthew Clark and Bibendum PLB Group and are ahead of schedule. We have seen good sale s growth from both propositions, with first half sales up 5.2 over the corresponding prior period 6 to 163515.2m. The number of outlets served in the period increased by 1.5 and sales per outlet grew 3.8, demonstrating the strength of our proposition to both existing and new customers.160 The number of Bibendum customers who buy all product categories has increased 100 (H1 FY17 10 H1 FY16 5). Conviviality Direct will continue to serve its customers through the differentiated propositions of Matthew Clark and Bibendum, however, with the integration of Bibendum there is a significant opportunity for our customers to choose from over 10,000 SKUs of alcohol from the Groups assortment, enabling them to reduce complexity of supply and enabling Conviviality Direct to be a one stop shop for its customers. Detailed analysis has been undertaken to assess the purchases of the 25,000 outlets served by Conviviality Direct, and only 3 of these outlets have duplicated assortments, thereby indicating a significant growth opportunity for both Mathew Clark and Bibendum to support our customers further. 1,769 customers are now trading through the digital platform, a 34 increase year on year 6. We have created a Group Wine Buying team to ensure our supplier partners benefit from access to the enlarged group and so that our customers benefit from the expertise of our buying team and the enhanced choice of wine both in quality and value. For the half year, total sales were up 2.5 reflecting the number of new stores brought into the group and that some of the stores brought into the group in March will be converted and refurbished in the second half of the year leading to further expected growth. 10 existing Franchisees opened 11 more stores in the first half and in total there are 12 Franchisees actively seeking to grow with the business. Attracting new quality Franchisees remains key to our plan with 8 new Franchisees joining us in the period. Franchisee margin for the period improved 1.8 and we were delighted to award 224 Franchisees 920,180 shares under our Franchisee Inventive Plan. The store pipeline continues to build, albeit the focus will always be on quality outlets as opposed to quantity hence the slightly lower number of store openings compared to the prior half. During the period 19 stores were opened including a new Wine Rack in Tattenham Corner, Epsom. On 5 December 2016, 15 high quality convenience stores were purchased from the convenience operator KMD and these stores will be gradually converted to Bargain Booze Select Convenience during the second half and will be subsequently Franchised. The refurbishment programme continues to show strong results with on average 5.8 growth post refurbishment. The supply agreement with Palmer and Harvey signed in October 2016 provides a strong indication of expertise in the drinks sector through our ability to serve a wider group of customers and partners. The relationship with Palmer and Harvey is working well and we consider that there is further potential going forward. Conviviality Retail continues to develop marketing strategies to win in the local community, leveraging its significant strength in social media. Facebook followers now exceed 100,000 enabling the business to communicate with its customers efficiently and with a wide range of mechanics. The Conviviality Retail pricing policy is to be everyday low promotionally priced. On average across our off licence range we have maintained competitiveness in spite of the heavy discounting in the market. Value and consistent pricing is important to our customers and they appreciate the transparency of our pricing strategy, which in turn increases customer loyalty.160 Differentiating the proposition from our competitors has been a successful part of our Retail strategy and will continue to be so.160 By way of example, we recently launched the vaping category into 150 stores with sales per week of vaping products up 61 in participating stores, an average of 163140 per week per store. 160Vaping is an increasing trend as customers switch from tobacco into alternative solutions.160 Franchisees have embraced the proposition, it is a category that is complementary to an off-licence proposition and Franchisees are benefiting from the enhanced margin that these products bring. Conviviality Trading, which aims to be the UKs leading drinks agency, brings together PLB, Instil and Catalyst Brands, three specialist brand agency businesses, each with significant expertise in their respective categories. This area of the business not only represents large suppliers and brands as an agency but is also a consolidator of wine suppliers managing the supply of wine to the Off-Trade and selling more than 9 million 9 litre cases of wine per annum to the UK retail trade including high street retailers, specialists and supermarkets.160 Conviviality Trading has significant capabilities in consumer insight, sourcing, ranging and supply that can add significant value to its customers by reducing the complexity of the wine category in large multiple national chains. Following the creation of this business unit, we have already seen new strategic relationships established. In January 2017 two of the largest Chilean wine producers transferred their Off-Trade business to Conviviality: Santa Rita, with brands including Santa Rita, Vina Carmen and Sur Andino, is the leading Chilean wine producer in the domestic market with a 31 market share and is the third largest wine group in the export market and second largest in the premium wine category and Luis Felipe Edwards, a privately owned wine group founded in 1976 by Luis Felipe Edwards Senior, with brands including Luis Felipe Edwards, Dona Bernada, Marea and Cien. The business is focused heavily on exports and less so on the domestic market. In addition to the agency business, Conviviality Trading is also responsible for the development and growth of an events business including Peppermint and Wondering Wine Co, which are both specialists in outdoor events and festivals.160 Sales increased by 47 over the corresponding prior period 6. The aim for the outdoor business (known as third space) is to create one stop shop solutions for event owners to include full bar and food service management as well as ATM operation and Click and Collect. Click and Collect in association with Bargain Booze was trialled for the first time in 2016 at the Isle of Wight Festival and then at Bestival. Furthermore, Elastic, our brand activation agency, which provides activation and brand building expertise to many of Convivialitys branded supply base saw sales grow strongly. Elastic has signed with 8 new branded suppliers in addition to the retained business of Diageo, LVMH, ABInBev, cementing our positioning as one of the UKs leading agencies. With the greater scale of the Group there is the potential to realise lower costs through buying and distribution and improved organisational efficiency. A clear integration plan has been established to ensure the benefits of both the Matthew Clark and Bibendum PLB acquisitions are achieved.160 By acquiring the two businesses in relatively close succession we have been able to simplify the integration process particularly in the areas of logistics and IT.160 The key benefit areas are detailed as follow: Two key programmes of work have been undertaken, firstly the alignment of Buying terms from the Matthew Clark acquisition by Conviviality Retail, and the subsequent acquisition of Bibendum PLB.160 Secondly through the establishment of the Group Wine Buying team in June 2016, the team are now undertaking detailed analysis of the supply base and assortment to ensure that not only do we carry the choice that our customers and their consumers demand but also to maximise buying scale. Logistics and Distribution The enlarged Group spans 18 depots and third party distribution through DHL Trade Team.160 During May 2016 we changed the reporting structure of all the Depots to report into Nigel Basey, Group Logistics Director.160 We believe there is clear opportunity to align best practice and process to drive more efficient ways of working and deliver between 1631-1.5million of cost savings into FY18.160 Furthermore, the logistics function is reviewing the network to ensure that it has the capacity to allow for future growth.160 As a result, trials will be undertaken in the remainder of the financial year to understand the potential to consolidate slow moving lines as well as to fulfil six day deliveries in target city locations.160 Further updates on the network will be provided in our full year results. With the acquisition of Bibendum PLB Group we have decided to move our systems on to one platform across the entire group.160 The migration of Bibendum Wines to the JD Edwards system that is used in Matthew Clark is expected to be completed during 2017 and will facilitate consolidation of several back office teams. Conviviality Retail is also implementing JD Edwards which will result in more streamlined processes.160 Once these IT projects are complete we plan to migrate Conviviality Trading to JD Edwards. Conviviality performed well during the Christmas trading period across all of its businesses. Group sales in November and December were 6.1 above the corresponding prior period 6 with each business unit performing well. Retail like for like sales in the 6 weeks ending 1 January 2017 grew 2.1 and Conviviality Retail sales increased 6.9. Conviviality Direct sales increased 6.2 and Conviviality Trading grew 3.1. Our trading is in line with expectations for the full year. We have a proven capability in delivering results whilst managing the integration of acquisitions and delivery of synergies.160 Our teams believe in the potential there is for the business and are working well together to deliver our aims.160 We will continue to invest in our business, supporting our customers and Franchisees and our supplier partners as we build upon our strong foundations. Chief Executive Officer 30 January 2017 Following the acquisitions of Matthew Clark on 7 October 2015, Peppermint on 31 December 2015 and Bibendum PLB Group on 20 May 2016, sales grew 211 to 163782.5m (H1 FY16: 163252.0m) and adjusted EBITDA 1 increased 252 to 16322.9m (H1 FY16: 1636.5m). Profit before tax, amortisation of intangible assets created on the acquisitions of Matthew Clark, Peppermint and Bibendum PLB Group, exceptional items and mark to market adjustments (Adjusted profit before tax) 2 increased by 295 to 16315.4m (H1 FY16: 1633.9m). On the same basis, fully diluted adjusted earnings per share 3 increased 142 to 9.2 pence (H1 FY16: 3.8 pence). The acquisition of Bibendum PLB Group was funded in part by new debt of 16330m which, coupled with a seasonal increase in net working capital increased net debt at 30 October 2016 to 163138.4m (1 May 2016: 16386.1m).160 Net debt was 1631.7m below pro forma 5 net debt at 1 November 2015 and leverage at 30 October 2016 was comfortably below the bank covenant of 2.50x Adjusted EBITDA 1 at 2.19x. Group revenues for the period were 211 ahead of last year at 163782.5m (H1 FY16: 163252.0m) and include revenues from the acquisitions of Matthew Clark, Peppermint and Bibendum PLB Group.160 On a pro forma 5 basis Group revenues are 4.4 above the corresponding prior period 6 160 with each of Convivialitys three business units (Conviviality Direct Conviviality Retail and Conviviality Trading) delivering strong growth. Conviviality Direct generated sales of 163515.2m in the 26 weeks to 30 October 2016 and were 5.2 above the corresponding prior period 7 as both Matthew Clarks and Bibendum Wines sales teams remained focused and worked well together during the acquisition and subsequent integration process.160 The strong sales growth is due to a 1.5 increase in the number of outlets coupled with a 3.8 increase in sales per outlet. Conviviality Retails sales were 2.5 above the corresponding prior period 6 as the benefit of a 14 increase in the average number of stores was offset by lower wholesale sales per store as the strong store growth enjoyed in FY16 resulted in a far less mature store estate.160 In addition, a significant number of the stores joined the franchisee estate in March 2016 and have not yet been rebranded, further restricting wholesale sales. During the period, Conviviality Retails store estate fell by 2.0 to 702 (1 May 2016: 716) and the number of stores owned by multi-site franchisees decreased by 2.2 to 356 (1 May 2016: 364). Franchisee like for like 7 sales were down 1.7 reflecting strong summer 2015 marketing campaigns with higher discounts.160 Franchisee gross margin increased 1.8 such that average Franchisee margin was in line with last year. Conviviality Trading generated sales of 16379.0m in the 26 weeks to 30 October 2016 and were 5.1 above the corresponding prior period 6 due to strong growth in Peppermint, Conviviality Tradings festivals and events business that was acquired on 31 December 2015. Adjusted EBITDA 1 Adjusted EBITDA 1 increased 252 to 16322.9m (H1 FY16: 1636.5m) as the strong sales growth was augmented by a 2.5 point improvement in gross margin.160 This increased gross margin by 16372.4m which was partly offset by a 16356.0m increase in operating costs (excluding exceptional items, depreciation, amortisation, share based payment charges and mark to market adjustments on foreign currency contracts). Gross margin improved to 12.5 (H1 FY16: 10.0) due to a significantly improved sales mix with the mix of higher margin wines increasing from 19 to 34 and low margin tobacco falling from 23 of sales to 8 of sales. Bibendum PLB Group was acquired on 20 May 2016 generating sales of 163135.3m and profit before tax of 1632.7m. Adjusted Profit before Tax 2 Adjusted profit before tax 2 increased 16311.6m as the 16316.4m increase in adjusted EBITDA 1 was offset by higher finance costs, depreciation and amortisation (excluding amortisation of Matthew Clark and Bibendum PLB Group acquisition intangibles).160 Finance costs increased to 1632.7m primarily due to interest on debt acquired to fund the acquisitions of Matthew Clark and Bibendum PLB Group, and the amortisation of banking arrangement fees. Depreciation and amortisation (excluding amortisation of Matthew Clark and Bibendum PLB Group acquisition intangibles) increased 1632.0m due to the acquisitions of Matthew Clark and Bibendum PLB Group coupled with an increase in Conviviality Retail depreciation following investments in the store estate and IT systems since IPO on 2 October 2015. Profit before Tax Profit before tax increased by 16311.4m from a loss of 1634.0m to a profit of 1637.4m. Exceptional items includes the costs of acquiring Bibendum PLB Group and business integration costs.160 Exceptional items have fallen 1633.7m due to the prior period including the costs of acquiring Matthew Clark. The intangible assets created on the acquisitions of Matthew Clark and Bibendum PLB Group total 16373.5m, comprising brands and customer bases and generated an amortisation charge of 1635.0m in the 26 weeks ended 30 October 2016 (H1 FY16 1630.4m). The tax charge of 1631.7m represents tax on Group profit before tax and exceptional items of 1632.1m offset by a tax credit on exceptional items of 1630.4m.160 The effective tax rate on Group profit before tax and exceptional items was 19.0 as disallowable expenses in Matthew Clark were offset by deferred tax movements.160 The tax credit on exceptional items was 160 12 due to disallowable transaction costs on the acquisition of Bibendum PLB Group. Earnings per Share Adjusted profit after tax 8 increased 303 to 16312.5m (H1 FY16: 1633.1m) and the basic weighted average number of shares increased 13 to 129.5m (1 May 2016: 115.3m) following the issue of approximately 15.6m new shares, for cash, to help fund the acquisition of Bibendum PLB Group.160 This resulted in basic adjusted EPS increasing 143 to 9.7 pence (H1 FY16: 4.0 pence). Fully diluted weighted average shares increased 14 to 136m (1 May 2016: 119m) resulting in fully diluted adjusted EPS 3 increasing 142 to 9.2 pence (H1 FY16: 3.8 pence). Cash flow and Funding Free cash flow 4 (adjusted EBITDA plus changes in working capital less capital expenditure, interest and tax) improved 17.9 to an outflow of 1639.2m (H1 FY16: outflow of 16311.2m) as adjusted EBITDA 1 of 16322.9m (H1 FY16: 1636.5m) was offset by an increase in working capital of 16315.8m (H1 FY16: increase of 16313.8m), net capital expenditure of 1638.5m (H1 FY16: 1632.7m), interest payments of 1632.7m (H1 FY16: 1630.2m) and tax payments of 1635.1m (H1 FY16: 1631.0m). Net working capital of 16375m was 160 17 below the pro forma prior year net working capital of 16390m. Capital expenditure includes investments in our Franchisees stores of 1631.8m, our IT systems of 1634.2m, as we implement our systems convergence strategy, and the building of a replacement depot in Shefford with a total investment of 1635.4m of which 1631.9m was incurred in the 26 weeks ended 30 October 2016. The Shefford depot was sold and leased back in December 2016 realising cash proceeds of 1635.7m. Net debt increased from 16386.1m at 1 May 2016 to 163138.4m due to the free cash outflow 4 of 1639.2m, a net cash outflow on the acquisition of Bibendum PLB Group of 16326.4m, exceptional items of 1633.7m and dividend payments of 16312.8m. The consideration for Bibendum PLB Group was 16339.7m which, together with 16318.7m of debt acquired resulted in a total investment of 16358.4m.160 This investment was funded by proceeds from the issue of new ordinary shares of 16332.0m and new term loans of 16310.0m. At 30 October 2016 the Groups net debt comprised 16380.2m of term loans and amounts drawn down under the Groups working capital facilities, less unamortised banking arrangement fees.160 The bank facilities include a leverage and an interest cover covenant.160 The leverage covenant requires debt (excluding any amounts drawn down under Matthew Clarks invoice discounting facility plus any amounts above 16320.0m drawn down under Bibendum PLBs invoice discounting facility) to be less than 2.5 times the last 12 months adjusted EBITDA 1. The interest cover covenant requires adjusted EBITDA 1 to be at least four times net finance charges.160 At the measurement date of 31 October 2016 leverage was 2.19 and interest cover was 11. On 16 January 2017 the Groups banking facilities were restructured to reduce costs and increase flexibility. The new facilities comprise term loans of 163101m and a group wide invoice discounting facility with a maximum draw down of 163130m. The leverage covenant requires the term loans to be less than 2.5 times the last 12 months adjusted EBITDA 1. The interest cover covenant has not changed. Conviviality has a progressive dividend policy and aims to increase dividend cover (based on fully diluted adjusted EPS 3 ) 160 to two times by the year ending April 2020.160 In line with this policy an increase in the interim dividend of 100 to 4.2 pence per share (H1 FY16: 2.1 pence) is declared today for shareholders on the register at close of business on 10 February and will be paid on 10 March 2017. This is currently expected to represent approximately one third of the anticipated total dividend Chief Financial Officer 30 January 2017 INDEPENDENT REVIEW REPORT TO CONVIVIALITY PLC160 Introduction We have been engaged by the company to review the condensed set of financial statements in the half-yearly report for the 26 weeks ended 30 October 2016 which comprises the consolidated income statement, consolidated statement of financial position, consolidated statement of changes in equity, consolidated statement of cash flows and the related explanatory notes.160 We have read the othe r information contained in the half-yearly report and considered whether it contains any apparent misstatements or material inconsistencies with the information in the condensed set of financial statements.160 This report is made solely to the company in accordance with the terms of our engagement.160 Our review has been undertaken so that we might state to the company those matters we are required to state to it in this report and for no other purpose.160 To the fullest extent permitted by law, we do not accept or assume responsibility to anyone other than the company for our review work, for this report, or for the conclusions we have reached.160 Directors responsibilities The half-yearly report is the responsibility of, and has been approved by, the directors.160 The directors are responsible for preparing the half-yearly report in accordance with the AIM Rules.160 The annual financial statements of the group are prepared in accordance with IFRSs as adopted by the EU.160 The condens ed set of financial statements included in this half-yearly report has been prepared in accordance with IAS 34 Interim Financial Reporting as adopted by the EU.160 Our responsibility is to express to the company a conclusion on the condensed set of financial statements in the half-yearly report based on our review.160 Scope of review We conducted our review in accordance with International Standard on Review Engagements (UK and Ireland) 2410 Review of Interim Financial Information Performed by the Independent Auditor of the Entity issued by the Auditing Practices Board for use in the UK.160 A review of interim financial information consists of making enquiries, primarily of persons responsible for financial and accounting matters, and applying analytical and other review procedures.160 A review is substantially less in scope than an audit conducted in accordance with International Standards on Auditing (UK and Ireland) and consequently does not enable us to obtain assurance that we wou ld become aware of all significant matters that might be identified in an audit.160 Accordingly, we do not express an audit opinion.160 Based on our review, nothing has come to our attention that causes us to believe that the condensed set of financial statements in the half-yearly report for the 26 weeks ended 30 October 2016 is not prepared, in all material respects, in accordance with IAS 34 as adopted by the EU and the AIM Rules.160 for and on behalf of KPMG LLP160 Chartered Accountants 160 1 St Peters Square 30 January 2017 NOTES TO THE CONSOLIDATED FINANCIAL STATEMENTS 1.160160160160 General Information The principal activity of Conviviality Plc (the Company) and its subsidiaries (together, the Group or Conviviality) is that of wholesale supply of beers, wines, spirits, tobacco, soft drinks, grocery and confectionery to the UK on trade and off trade markets. The Company is incorporated and domiciled in the United Kingdom. The address of its registered office is: Weston Road, Crewe, Cheshire CW1 6BP. The registered number of the Company is 5592636. The condensed interim financial information presented is for the periods ended 30 October 2016 and 1 November 2015 and the year ended 1 May 2016. The consolidated financial information is presented in sterling, which is also the functional currency of the parent company, and has been rounded to the nearest thousand (163000). The condensed interim financial information shown has been approved for issue on 30 January 2017. The condensed interim financial information shown does not constitute statutory accounts as defined in Section 435 of the Companies Act 2006. The Groups statutory financial statements for the year ended 1 May 2016 have been reported on by the Companys auditor and delivered to the Registrar of Companies. The auditors report on those financial statements was unqualified and did not contain a statement under Section 498 (2) or (3) of the Companies Act 2006. The condensed interim financial information has not been audited. 2.160160160160 Basis of preparation The condensed interim financial statements for the 26 weeks ended 30 October 2016, which are unaudited, have been prepared in accordance with IAS 34 Interim Financial Reporting as adopted by the EU and with those parts of the Companies Act 2006 applicable to companies reporting under IFRS. The Directors have prepared cash flow forecasts for the period until April 2019. Based on these forecasts the Directors confirm that there are sufficient cash reserves to fund the business for the period under review, and believe that the Group is well placed to manage its business risk successfully. In addition to this the group has restructured its bank facilities to reduce costs and increase flexibility. For this reason they continue to adopt the going concern basis in preparing the financial information. The condensed interim financial statements do not include all financial risk management information and disclosures required in the annual financial statements they should be read in conjunction with the Groups financial statements as at 1 May 2016. The Board has considered the principal risk and uncertainties for the remaining half of the financial year and determined that the risks and uncertainties presented in the 2016 Annual Report still remain. The Groups business is seasonal in nature. Historically, the Groups most important trading period in terms of sales, profitability and cash flow has been the Christmas season. 3.160160160160 Accounting policies In preparing these condensed interim financial statements, the Groups accounting policies and judgements and estimates were the same as those applied to the consolidated financial statements as at 1 May 2016, with the exception of a new policy for assets held for sale, and as such should be read in conjunction with those consolidated financial statements. Assets held for sale The Group classifies non-current assets and disposal groups as held for sale if their carrying amount will be recovered principally through a sale transaction rather than through continuing use. To be classified as held for sale, an asset must be available for immediate sale in its present condition subject only to terms that are usual and customary for the sale of such assets, and the sale must be highly probable. Sale is considered to be highly probable when management is committed to a plan to sell an asset and an active programme to locate a buyer and complete the plan has been initiated at a price that is reasonable in relation to its current fair value, and there is an expectation that the sale will be completed within one year from the date of classification. Non-current assets classified as held for sale are carried on the Groups statement of financial position at the lower of their carrying amount and fair value less costs to sell. Property, plant and equipment and intangible assets once classified as held for sale are not depreciated or amortised. 4.160160160160 Segmental Information The Groups activities consist of the wholesale and retail distribution of beers, wines, spirits, tobacco, grocery and confectionery within the United Kingdom to both the On-Trade and Off-Trade market. The Chief Executive officer is considered to be the chief operating decision maker (CODM). Each trading division within Conviviality plc wholesales to businesses that retail alcohol via stores, pubs, bars, restaurants and events. The performance of each division is therefore driven by the UK market for alcohol consumption, which is a single market with a single set of economic characteristics and risks. In addition 90 of the Groups sales are of the same products and the sales process is similar in each division and is serviced by a single supply chain. Consequently, all activities are reported as one segment. To assist with the understanding of performance, however, an analysis of sales are disclosed for each of the trading divisions. This is a new divisional structure which became operational this year. The Remuneration Committee awarded a one off cash bonus of 163288,000160 to Diana Hunter on 13 September 2016 which represents an amount equal to the gross dividends received by Bargain Booze EBT trustees Limited (EBT) (as trustee of the Bargain Booze Share Option Plan 2013) following the IPO of the Company during July 2013.160 The dividends are in respect of the shares held by the EBT that subsequently vested on the date of the IPO. The commercial intent, when the option was granted, was that Diana Hunter would be entitled to receive dividends on such shares from the date of the IPO.160 The dividends were not paid to Diana Hunter as planned and therefore this bonus payment realised the intended objective.160 The Company and the EBT have also entered into a joint share ownership plan with Diana Hunter and Andrew Humphreys which ensures they are both entitled to receive the future dividends payable on the vested share options owned by the EBT pursuant to the Bargain Booze Share Option Plan 2013. Taxation for the period has been calculated by applying the forecast effective tax rate for the financial year ending 30 April 2017. Deferred tax assets relating to share-based payments have been calculated to reflect the number of options outstanding and movement in the share price. Deferred tax liabilities have been recognised relating to the valuation of the Bibendum PLB Group brand and customer base included in intangible assets. In addition deferred tax assets have been recognised on certain acquisition fair value adjustments. A final dividend of 4.2p per ordinary share was declared by the Board of directors at the date of publication of these financial statements. It will be paid on 10 March 2017 to shareholders whose name appears on the register at close of business on 10 February 2017. The interim dividend, amounting to 1637.2 million, has not been recognised as a liability in this interim financial information. It will be recognised in the shareholders equity in the year to 30 April 2017. 9.160160160160 Financial instruments Fair values of financial assets and financial liabilities The carrying values of all the Groups financial assets and financial liabilities approximate to their fair values because of the short-term maturity of these instruments. The fair value of trade receivables and payables is considered to be equal to the carrying values of these items due to their short-term nature. All other financial assets and liabilities are carried at amortised cost. Cash is held with counterparties with a credit rating of A1, A2 and BBB. 10.160 Business combinations Current period business combinations Bibendum PLB Group On 20 May 2016, the Group entered into an agreement to acquire the entire issued share capital of Bibendum PLB Group for a total consideration of 16339.7 million in cash. Bibendum PLB Group is a leading independent wholesaler in the drinks industry specialising in wines and spirits.160 This acquisition is consistent with the Groups ongoing strategy of expanding the Groups wholesaling expertise and entering new markets and channels. The acquisition, together with the current businesses in the Group, creates a unique offering that addresses both the On-Trade and Off-Trade retailers. Significant synergies across buying, distribution, organisational efficiencies and additional revenue generation are expected to be achieved by bringing the businesses together. The following table summarises the consideration paid for Bibendum PLB Group, and the amount of assets acquired and liabilities assumed recognised at the acquisition date. The goodwill arising on acquisition represents the future economic benefits arising from other assets acquired in a business combination that are not individually identified and separately recognised on the acquisition of Bibendum PLB Group these largely relate to synergy and integration benefits. On the acquisition of Bibendum PLB Group, the fair value of assets and liabilities has been assessed and adjustments made as shown in the table above. Within property, plant and equipment and intangible assets a fair value adjustment of 1631.6 million was made to write down assets to their fair value. Within inventories, a fair value adjustment of 1634.2 million was made which represents the adjustment required to bring inventories to their net realisable value. Fair value adjustments of 1630.5 million were made to receivables in relation to non-recoverable debtors of 1631.0 million offset by a 1630.5 million fair value adjustment in relation to forward contracts. Adjustments of 1630.2 million were made to bank balances to convert foreign denominated balances to spot rate. Adjustments of 1630.2 million were made to trade and other payables in respect of conversion to spot rate for foreign denominated balances (1630.3 million) offset by a 1630.1 million holiday pay accrual. A deferred tax liability of 1632.0 million has been recognised on the brand and customer base intangible assets, offset by a deferred tax asset of 1631.3 million on fair value adjustments. From the date of acquisition Bibendum PLB Group has contributed revenue of 163135.3 million and 1632.7 million to profit before tax to the Groups results. Acquisition costs of 1631.5 million have been charged to exceptional costs in the consolidated income statement for the period. Prior period business combinations Matthew Clark (Holdings) Limited On 7 October 2015, the Group entered into an agreement to acquire the entire issued share capital of Matthew Clark (Holdings) Limited for a total consideration of 163199.0 million in cash. Matthew Clark (Holdings) Limited is a leading independent wholesaler in the drinks industry.160 This acquisition is consistent with the Groups ongoing strategy of expanding the Groups wholesaling expertise and entering new markets and channels. The acquisition, together with the current businesses in the Group, creates a unique offering that addresses both the On-Trade and Off-Trade retailers. Significant synergies across buying, distribution, organisational efficiencies and additional revenue generation are expected to be achieved by bringing the businesses together. The following table summarises the consideration paid for Matthew Clark (Holdings) Limited, and the amount of assets acquired and liabilities assumed recognised at the acquisition date. Adjustments made to the fair value of assets acquired include the recognition of the deferred tax liability relating to the intangible asset (16310.1 million), additional provisions and accruals to recognise three onerous contacts that were in place at acquisition (16311.0 million which has been recalculated in this half year review and uplifted by 1635.8 million), additional provisions to recognise that renovation works needed to be carried out at specific depots (1631.0 million) and impairments for property plant and equipment that is impaired at the point of acquisition (1630.9 million). A deferred tax asset of 1631.8 million has been recognised in these interim financial statements relating to the fair value adjustment of onerous contracts. Goodwill has increased by net 1634.0 million as a result of the measurement period adjustments. The comparative balance sheets have been restated to reflect these measurement period adjustments. The goodwill arising on acquisition represents the premium paid to acquire Matthew Clark (Holdings) Limited and the future economic benefits arising from other assets acquired in the business combination that are not individually identified and separately recognised on the acquisition of Matthew Clark (Holdings) Limited these largely relate to synergy and integration benefits. Goodwill has been allocated to the Matthew Clark (Holdings) cash-generating unit (CGU). 160160160160160160 Cost and net book value 160 As at 26 April 2015 160 Acquisitions through business combinations - restated 160 Other acquisitions 160 Other disposals 160 As at 1 May 2016 - restated 160 Acquisitions through business combinations 160 Other acquisitions As at 30 October 2016 12.160 Intangible assets 160Brands and customer base 160 160160160 Cost 160160 160As at 26 April 2015 160160 160Acquired through business combinations 160160 160As at 1 May 2016 160 160160Acquisitions through business combinations 160 160160Transfers from property, plant and equipment 160 160160 As at 30 October 2016 160 160160As at 26 April 2015 160 160160Charge for the period 160 160160As at 1 May 2016 160 160160Charge for the period 160 160160As at 30 October 2016 160 160160Net book value 160160 160As at 30 October 2016 160 160160As at 1 May 2016 13.160 Assets held for sale Matthew Clark have disposed of a warehouse depot under a sale and leaseback arrangement which completed in December 2016. Th e net book value as at 30 October 2016 was 1635.4 million and has been disclosed under assets held for sale. 14.160 Share Capital On 20 May 2016, a further 15,609,757 shares were issued at a value of 1632.05 each in relation to the acquisition of Bibendum PLB Group Limited. The Company entered into additional block listing arrangements with AIM in respect of the notification to AIM of allotments of 250,000 new ordinary shares of 1630.0002 each in the capital of the Company to satisfy the requirement to allot matching shares at the time of purchase of partnership shares for the Bargain Booze Share Incentive Plan. In this regard 47,679 shares were issued during the period. In addition 36,667 shares were issued to a director during the period and a further 2,331,250 free shares were issued under the Franchisee Incentive Plan in the period. 15.160 Earnings per ordinary share Profit(loss) attributable to ordinary shareholders (163000) Basic earnings(loss) per share (pence) Diluted earnings(loss) per share (pence) Basic and diluted earnings per share are calculated by dividing the profit (loss) for the period attributable to equity holders by the weighted average number of shares. Adjusted basic and diluted earnings per share are calculated by dividing the profit after tax but before exceptional items, fair value adjustments on derivative financial instruments and amortisation of intangibles acquired with Matthew Clark and Bibendum PLB Group, by the weighted average number of shares, which is the same as disclosed in the table above. 16.160 Events Occurring After the Reporting Date On 16 January 2017 the Groups receivable financing facilities were restructured to reduce costs and increase flexibility. Under the new agreement the Group can sell any debts owed to Matthew Clark Wholesale Limited, Bibendum PLB Group Limited and Conviviality Retail Limited by its customers who have purchased goods or services. The maximum facility available is 85 of the allowable trade receivables up to 163130m.160 The discount margin for the funding of debts is 1.25.160 There is a non utilisation fee of 0.5 of the available facility payable during the minimum period of the facility being 24 months from the date of the agreement. The agreement terminates in October 2020. An arrangement fee of 163150,000 was incurred and is being amortised over 5 years. The Groups existing senior term and revolving facilities agreement have been revised.160 Term loan A has increased from 16340m to 16351m and Term loan B has increased to 16350m. This information is provided by RNS The company news service from the London Stock Exchange
No comments:
Post a Comment